dijous, 24 de maig del 2012

La participació de les famílies als centres

Per què participar?

Si algú ens digués què podem fer per ajudar més i millor als nostres fills i filles en el referent a l'escolaritat, ho faríem? La participació de les famílies als centres educatius i la implicació des de les llars, és un element clau. 
  
"Les últimes investigacions demostren que els fills i filles de les famílies que participen a l'escola augmenten el seu rendiment acadèmic un 30%, la seva intel·ligència emocional, millora el clima de l'aula i tot plegat beneficia a l'escola, augmentant la seva qualitat educativa"


La participació també augmenta la intel·ligència emocional dels nostres fills i filles. Un augment de la intel·ligència emocional, que són habilitats socioafectives i ètiques, impacta en: millora de l'ambient d'aprenentatge, augmenta el vincle amb el centre, la disciplina l'actitud i habilitat per aprendre, el rendiment acadèmic, la salut mental, l'autocura i les habilitats sociemocionals i ciutadanes. Els resultats ens indiquen, llavors, no separar l'aprenentatge social y emocional de l'aprenentatge intel·lectual i fer servir com estratègia de desenvolupament de la intel·ligència emocional dels nostres fills i filles la participació de pares i mares al centre, de diverses formes. Sense els pares, les escoles són un lloc més difícil per ells i elles. 

La participació és una de les claus fonamentals per garantir l'èxit acadèmic, el desenvolupament emocional i la satisfacció dels nens i nenes. Una escola no pot portar a terme correctament l'encàrrec que té de la societat si no està oberta i en interacció amb el seu entorn.

La participació ens permet construir a tots el bé comú i tenir cura del bé de cada nen i nena i família, el bé que compartim: l'educació de nens i nenes de La Falguera i la construcció del nostre poble, Vilanova del Vallès. Fomentant la participació volem fugir de plantejaments que fomentin la concentració de poder, repartint-lo entre totes les persones que es troben implicades en l'educació dels nostres nens i nenes i fent que totes les veus es puguin escoltar, en igualtat de condicions.

Cansats i cansades de les bones intencions, hem de crear noves dinàmiques que siguin capaces de procurar els canvis necessaris per tal d'aconseguir una educació de qualitat a l'abast de tots els nens i nenes i de totes les famílies. Per això, cal trencar amb antigues dinàmiques que les escoles practiquem i que ja no responen a les necessitats de nens i nenes, les seves famílies i les comunitats que cal construir entre tots i totes. Una participació ampla, una escola oberta a la seva comunitat i escola i famílies caminant de la mà, permetrà que els nens i les nenes puguin passar per sobre de llistons que impedeixen el seu desenvolupament. 

A l'Escola la Falguera tenim un equip directiu obert que facilita la nostra participació: entrem a l'escola. Allà ens esperen els nostres fills, farem el seu camí molt més suau i podrem portar-los més lluny en la seva formació. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada